TAURON Ciepło uruchomił nowocześnie wyposażoną dyspozytornię służącą do monitorowania on–line pracy systemu ciepłowniczego oraz źródeł wytwarzania. Zastosowane w niej systemy monitoringu pozwalają m.in. na znaczne przyspieszenie reagowania na ewentualne zakłócenia w dostawach energii cieplnej na terenie aglomeracji śląsko – dąbrowskiej.
Nowa dyspozytornia jest częścią Sekcji Ruchu Sieciowego w TAURON Ciepło i mieści się w budynku przy ul. Broniewskiego, w Katowicach. Jest wyposażona w nowoczesne stanowiska komputerowe wraz z profesjonalnymi systemami informatycznymi służącymi do monitoringu źródeł ciepła i węzłów cieplnych oraz w ścianę wizyjną wypełnioną schematami, wykresami, szkicami, mapami.
- Podnoszenie jakości naszych usług i najwyższe standardy obsługi klienta są wpisane w strategię rynkową TAURON Ciepło. Nowa dyspozytornia to wyjście naprzeciw rosnącym wymaganiom rynku w zakresie obsługi i komunikacji z klientem. Modernizacja oraz scentralizowanie dyspozytorni w Katowicach i Sosnowcu w jednym miejscu ma na celu poprawę efektywności zarządzania pracą sieci ciepłowniczej oraz szybkości reagowania na ewentualne awarie – mówi Henryk Borczyk prezes zarządu TAURON Ciepło.
Zachowanie odpowiednich parametrów nośnika ciepła gwarantuje, że ciepło dociera do wszystkich klientów TAURON Ciepło. Pracownicy Sekcji Ruchu Sieciowego za pomocą zdalnego monitoringu źródeł ciepła i węzłów cieplnych sterują ruchem sieci ciepłowniczej czyli całodobową dostawą ciepła i ciepłej wody użytkowej oraz w ramach Pogotowia Ciepłowniczego, wykonują wszelkie działania interwencyjne w przypadku wystąpienia zakłóceń i usterek.
– Nasza dyspozytornia działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Przebywają tu zwykle dwaj dyspozytorzy, którzy monitorują pracę całego systemu ciepłowniczego TAURON Ciepło i w zależności od pogody ustalają parametry, czyli temperaturę i ciśnienia wody wychodzącej ze źródeł – mówi Piotr Zalejski, dyrektor Departamentu Przesyłu w TAURON Ciepło.
Sekcja Ruchu Sieciowego jest wyposażona także w trzy wysokospecjalistyczne wozy pomiarowe zajmujące się wykrywaniem i lokalizacją wszelkich nieszczelności w obrębie sieci ciepłowniczych. W przypadku bardziej skomplikowanych awarii uruchomiane są dodatkowe służby serwisowe TAURON Ciepło.
Działające w ramach Sekcji Ruchu Sieciowego Pogotowie Ciepłownicze pozostaje do dyspozycji klientów 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę. Całą dobę czynny jest również awaryjny numer telefonu pogotowia – 993. Dyspozytorzy Pogotowia Ciepłowniczego nadzorują również aktualizowanie informacji on–line na stronie internetowej: www.tauron-cieplo.pl dotyczących ewentualnych awarii w obrębie sieci ciepłowniczej TAURON Ciepło.
TAURON Ciepło dostarcza ciepło do klientów na terenie województwa śląskiego i części małopolskiego. System jest zasilany łącznie z 73 źródeł, w tym 58 własnych. Sama sieć ciepłownicza TAURON Ciepło ma blisko 1100 km długości. Spółka obsługuje ponad 3600 klientów, ogrzewa 10 tys. obiektów, posiada prawie 3700 węzłów cieplnych z automatyką pogodową. TAURON Ciepło zaopatruje w ciepło nie tylko mieszkańców aglomeracji oraz szpitale, szkoły i przedszkola, ale także m.in. budynki Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach, Sosnowiecki Park Naukowo - Technologiczny oraz Galerię Katowicką. Od niedawna z usług TAURON Ciepło korzystają także Międzynarodowe Centrum Kongresowe, siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Muzeum Śląskie w nowej siedzibie.