Blisko 4 tys. osób wzięło udział w konkursie „Świąteczna moc dEKOrowania” zorganizowanym przez TAURON. Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu świątecznej ozdoby ze znalezionych w domu odpadów: makulatury, plastiku czy metalu. Uczestnicy konkursu wysłali ponad 12. tys. zdjęć dokumentujących tworzenie i wykonaną ozdobę. TAURON wyłonił zwycięzców konkursu, którzy otrzymają laptopy i tablety.
– Uczestnicy konkursu wykonywali swoje ozdoby sami lub całymi rodzinami. Korzystali z różnych materiałów, czym udowodnili, że warto przyglądać się temu, co wyrzucamy. W wielu przypadkach to, co traktowane jest jako niepotrzebne i nieprzydatne, może stanowić budulec do samodzielnego zrobienie czegoś, co zwykle kupujemy – mówi Łukasz Zimnoch, rzecznik prasowy TAURON Polska Energia.
Najczęściej przetwarzanym surowcem były plastikowe butelki i nakrętki. Wśród prac konkursowych pojawiło się też wiele świątecznych ozdób zrobionych z tekstyliów, np. rajstop, szmatek, obrusów, ściereczek oraz te wykonane z papieru.
Niektórzy uczestnicy konkursu wykorzystali niepotrzebne sprzęty domowe, takie jak stare czajniki, telewizory, patelnie, garnki, lampy, miotły czy mopy. Mniejszą, ale wyróżniająca się grupę, stanowiły prace wykonane z elektroniki: fragmentów komputerów czy telefonów komórkowych.
Najwięcej osób zdecydowało się na zrobienie choinki. Popularne były również Mikołaje, aniołki oraz różnego rodzaju bombki. Wśród ozdób nie zabrakło bożonarodzeniowych szopek i wieńców. Prace stworzone przez uczestników konkursu ozdobiły nie tylko ich domy, ale i podwórka. Stroiki, które stanęły w przydomowych ogródkach, wykonane zostały z materiałów charakteryzujących się dużą trwałością, m.in. ze starych opon.
– Cieszymy się, że nasz konkurs spotkał się z tak dużym zainteresowaniem. W ten sposób udało nam się osiągnąć zamierzony cel, czyli zwrócić uwagę na to, że ekologia to sfera zarówno ważnych decyzji konsumenckich – m.in. naprawiania zepsutych urządzeń – jak i przestrzeń do kreatywności – podsumowuje Łukasz Zimnoch.
Lista zwycięzców konkursu „Świąteczna moc dEKOrowania” dostępna jest na stronie https://www.tauron.pl/ekokonkurs.
„Naprawiamy czy wyrzucamy”. Raport o zwyczajach Polaków
Konkurs „Świąteczna moc dEKOrowania” oraz raport „Naprawiamy czy wyrzucamy” to elementy kampanii z „TAURONEM naprawiam, nie wyrzucam”. Celem tych działań jest przekonanie Polaków, że naprawianie domowych urządzeń elektrycznych jest i ekologiczne, i ekonomiczne. Cele kampanii wpisują się w strategię Zielonego Zwrotu TAURONA, która polega zarówno na dostarczaniu rozwiązań korzystnych dla środowiska, jak i na zachęcaniu klientów do korzystania z nich na co dzień z korzyścią dla środowiska.
Zaledwie 30 proc. uczestników badania uważa, że warto naprawiać sprzęt RTV/AGD – wynika z raportu „Naprawiamy czy wyrzucamy”. Dokument opublikowany przez TAURON w grudniu to pigułka informacji na temat postaw Polaków dotyczących zakupu nowego sprzętu RTV/AGD, naprawy urządzeń w przypadku awarii, a także postępowania w przypadku starych urządzeń nadających się do wyrzucenia.
Autorzy badania sprawdzili między innymi, co respondenci robią z zepsutymi urządzeniami, których nie da się naprawić. 36,5% badanych przyznało, że przechowuje w swoich domach taki sprzęt i nie naprawia go. Najczęściej elektroodpady przechowują osoby ze skrajnych grup wiekowych – osoby młode (24-34 lat) oraz starsze (powyżej 65. roku życia). Najczęstszym powodem przechowywania zepsutego sprzętu jest poczucie, że „kiedyś może się przydać”.
Cały raport dostępny jest na stronie tauron.pl/serwisanci i został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie TAURONA przez Instytut Badawczy IPC.