Jak bezpiecznie korzystać z prądu? Co robić, by być bardziej eko? TAURON Dystrybucja rozstrzygnął konkurs „Bezpieczniki TAURONA” na najlepszy scenariusz lekcji poświęcony elektryczności. Najlepsze prace dostępne będą na stronie internetowej firmy.
Zadanie konkursowe polegało na opracowaniu scenariusza zajęć dotyczących elektryczności, bezpiecznego korzystania z prądu i urządzeń elektrycznych lub odnawialnych źródeł energii. Celem konkursu było, m.in. powiększenie bazy scenariuszy publikowanych na platformie „Bezpieczników TAURONA”, poszerzenie wiadomości uczniów, a także promowanie nowoczesnych metod pracy z uczniami.
Konkurs miał zasięg ogólnopolski, mimo utrudnień spowodowanych pandemią, wzbudził spore zainteresowanie nauczycieli, którzy kierowali do organizatorów szczegółowe pytania.
– Otrzymaliśmy 51 scenariuszy, które potem oceniane były trzyetapowo przez komisję konkursową. W jej składzie zasiadło, m.in. dwóch fizyków współpracujących z „Bezpiecznikami” oraz osoby pracujące od wielu lat przy rozwoju naszej platformy edukacyjnej, współpracujące ze szkołami, metodykami oświaty i otwartymi na nowoczesne nauczanie kuratoriami – mówi Ewa Groń, rzecznik prasowy TAURON Dystrybucja.
Komisja wzięła pod uwagę kilka kryteriów: zgodność z tematem konkursu, poziom merytoryczny, oryginalność i zastosowanych metod oraz atrakcyjność dla uczniów. Finalnie zdecydowano o przyznaniu nagrody głównej i wyróżnień finansowych. Ze względu na wysoki poziom nadesłanych prac, jury przyznało też pięć dodatkowych wyróżnień.
Laureatką nagrody głównej została Edyta Korzeniowska, pracująca w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 w Krakowie. Zwyciężczyni konkursu napisała scenariusz na temat racjonalnego korzystania z energii elektrycznej, przeznaczony do realizacji w klasach 1-3 „Ekosposoby na oszczędzanie prądu”. Autorka opracowała scenariusz lekcji zawierający bogaty zestaw pomocy naukowych: plików dźwiękowych, kart pracy, prezentacji multimedialnej czy ćwiczeń interaktywnych. Scenariusz doskonale prowadzi nauczyciela przez poszczególne części lekcji, jest spójny narracyjnie i daje możliwości dostosowania do zróżnicowanego poziomu wiedzy najmłodszych uczniów.
Autorka najlepszej pracy otrzymała nagrodę w wysokości 5 tys. zł.
Tematyka oszczędzania energii była wśród uczestników niezwykle popularna. Tego tematu dotyczyło aż 15 zgłoszonych prac. 13 scenariuszy prezentowało natomiast zasady bezpiecznego korzystania z elektryczności, 14 prac poświęcono elektryczności, zasadom przepływu prądu, obserwacjom i doświadczeniom, zaś 9 kolejnych odnawialnym źródłom energii.
4 scenariusze napisane zostały dla uczniów z niepełnosprawnościami intelektualnymi, a także dla tych z autyzmem i zaburzeniami rozwoju mowy. To właśnie jeden z tych scenariuszy został nagrodzony.
22 plany zostały napisane dla uczniów klas 1-3, niewiele mniej, bo 19 dla klas 7-8. Najmniej scenariuszy dla klas 4-6.
Nauczyciele podeszli do realizacji tematu konkursu bardzo starannie i nowatorsko, proponując własne prezentacje, filmy, gry, zabawy i eksperymenty, często z wykorzystaniem interaktywnych narzędzi, które podnoszą poziom atrakcyjności lekcji. Niektórzy zaproponowali oryginalne formy i metody np. lekcja w formule zabawy w escapie roomie. W treści prac pojawiały się nawiązania do Hogwartu czy „Balladyny” Juliusza Słowackiego.
W konkursie wzięli udział nauczyciele z całego kraju.
Michał Krupiński, członek komisji konkursowej, a równocześnie ekspert „Bezpieczników”, fizyk pracujący w Instytucie Fizyki Jądrowej PAN i popularyzator nauki, podkreśla w swojej ocenie konkursu dużą kreatywność nauczycieli. – Różnorodność otrzymanych prac była ogromna i świadczy o wysokiej kreatywności uczestników konkursu. Tyle pomysłów, tematyk i propozycji środków dydaktycznych sprawiła, że dyskusje komisji konkursowej były długie, a wyłonienie grupy laureatów nie było prostym zadaniem. Po długich obradach udało nam się jednak wybrać scenariusze lekcji, które pozytywnie wyróżniały się na tle innych. Mam nadzieję, że już wkrótce zaproponowane w nich pomysły zostaną wykorzystane przez nauczycieli w polskich szkołach i przyczynią się do zwiększenia wśród uczniów wiedzy dotyczącej energii elektrycznej – mówi Krupiński.
Nagrodzone scenariusze zostaną dostosowane do potrzeb platformy edukacyjnej „Bezpieczników” i niebawem pojawią się na stronie, z możliwością pobrania i wykorzystania w pracy w szkole.