Pewna energia, mniej awarii i nowe moce dla rozwoju biznesu. Pomiędzy Legnicą a Strzegomiem TAURON zmodernizował 90-cio letnią linię energetyczną wysokiego napięcia. Modernizacja oznacza korzyści dla ponad 200 tys. klientów indywidualnych i lokalnych firm.
W trakcie prac wymienione zostało ponad 40 kilometrów linii napowietrznej wysokiego napięcia, która przebiega przez teren czterech powiatów Dolnego Śląska. Dzięki tej inwestycji energia popłynie pewniej. Zyskają mieszkańcy i kluczowi odbiorcy. Największy z nich to Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze. Tym samym TAURON zwiększył niezawodność dostaw prądu dla ponad 200 tys. klientów na Dolnym Śląsku.
- Inwestycja jest warta 35,4 mln zł;
- Modernizacja linii pozwoli na rozwój nowoczesnej infrastruktury, elektromobilności i lokalnej gospodarki;
- Pewniejszą energię zyskają mieszkańcy, lokalne firmy i przedsiębiorcy.
Inwestycje to korzyści
- Nasza codzienność opiera się na bezpiecznej i pewnej dostawie energii. Prąd wykorzystują zarówno mieszkańcy, jak i duże przedsiębiorstwa, a teraz możemy go dostarczać jeszcze pewniej. Wymiana aż 136 słupów wysokiego napięcia to duże zadanie, ale przynoszące też duże korzyści dla rozwoju regionu – mówi Piotr Jadłosz, Dyrektor legnickiego i jeleniogórskiego oddziału TAURON Dystrybucji.
Co zrobiono w ramach zadania?
- Zmodernizowano 40 km linii, w tym: 13,8 km linii dwutorowych;
- Przebudowano infrastrukturę na terenie 4 powiatów i 7 gmin, od Legnicy poprzez Jawor do powiatu świdnickiego;
- Zamontowano 136 nowych słupów.
Szybka realizacja w wymagającym terenie
Realizacja takiej inwestycji wiąże się z wejściem na teren wielu działek. Na trasie linii było ich 521, z czego ponad 300 należy do osób fizycznych. Inwestycja krzyżuje się z autostradą A4, drogą ekspresową S3, trasą kolejową relacji Legnica-Katowice i linią wysokiego napięcia 400 kV.
Mimo tych trudności inwestycję udało się zrealizować 8 miesięcy przed terminem.
Wykonawcą prac była firma ELFEKO S.A. Jak podkreślają przedstawiciele firmy - prace prowadzono przy minimalnych włączeniach prądu dla klientów. Co istotne, w harmonogramie budowy uwzględniono też terminy prac rolnych na wykorzystywanych działkach.
Inwestycja dofinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego w ramach II naboru z Programu priorytetowego nr 4.6 pn. Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Projekt o wartości 35,4 mln zł został dofinansowany przez NFOŚiGW kwotą ponad 21 mln zł.